SALUTACIONS


Desitgem que tot el que es publiqui en el blog us serveixi per aprendre més i recordeu el que sempre diem: "Les persones que saben molt, són les persones que llegeixen molt".

dijous, 25 de novembre del 2010

“LA LECTURA I LES DIFICULTATS D’APRENENTATGE”

Acabo de llegir aquest article de la revista de literatura infantil i juvenil per a professors (+LIJ) i m’ha semblat molt interessant, no només per als professors, sinó també per als pares que estan preocupats per la lectura i les dificultats d’aprenentatge dels seus fills.
Aquest resum està tret d’un article escrit per Iolanda Monclús Moreno, del Centre de Pedagogia i Psicologia Àgora de Tarragona, titulat “La lectura i les dificultats d’aprenentatge”.
La Iolanda Monclús comença el seu article recordant una pregunta que fan molts pares: “Com puc fer que el meu fill/a llegeixi més ? L’hauria d’obligar cada dia a llegir una mica ?”.  I el primer que diu és que hi ha molts nens i nenes als quals no els agrada llegir, i per tant, no la conceben com una activitat divertida i no obligada.
La primera reflexió fa que es pregunti perquè molts dels nens i nenes que tenen pares als quals els apassiona la lectura i llegeixen sovint, no han adquirit aquest hàbit ?. I, al contrari, perquè hi ha nens i nenes als quals els seus pares no han motivat mai a llegir i són lectors compulsius ?
La segona reflexió fa que es plantegi quins són els llibres que es fan llegir a l’escola?. Ella considera que seria bo proposar llibres que tractin temàtiques variades, tants temes com sigui possible, a fi que trobin una lectura que sigui del seu interès.
Ella creu que una de les solucions a aquestes qüestions porta a considerar com funciona l’aprenentatge de la lectoescriptura. Per aprendre a llegir i escriure es fan servir molts mètodes, però tots tenen en comú una mateixa idea, i és que entre els signes del llenguatge escrit i els sons del llenguatge oral hi ha una relació. I que tots els mètodes  tenen tres processos principals que formen l’aprenentatge de la lectoescriptura: processos sintàctics, semàntics i lèxics.
La Iolanda Monclús considera que avaluar aquests tres processos fa que es puguin localitzar de forma més fàcil quin tipus de reeducació és necessària en cas de tenir dificultats i alguns dels exercicis que es poden realitzar en aquests processos d’aprenentatge són:
·         Processos sintàctics: dibuix-oració, signes de puntuació, ordenar frases donant les paraules desordenades, estructures gramaticals ...
·         Processos semàntics: treballar la comprensió, resums, preguntes sobre allò que s’acaba de llegir, activitats per desenvolupar la memòria ..
·         Processos lèxics: en aquest cas cal distingir dos procediments, que són la via lèxica (ruta visual: jocs on trobem paraules amb els seus dibuixos corresponents o bé aprofitar propi context per reconèixer les paraules que veu diàriament: tv, botigues, .. la percepció: buscar diferències, completar dibuixos,...) i la ruta fonològica (associacions de sons, mots encreuats, segmentar paraules en síl·labes, etc..)
Per acabar, recorda que en aquest procés és del tot imprescindible tenir en compte el procés maduratiu de cada nen i nena, així com el seu estat emocional. Per això, és molt important, que tant els professors com els pares siguem un motor motivador en aquestes tasques, fent que els nens i les nenes puguin unir la lectura amb esbargiment, perquè realment els resulta estimulant i divertit aprendre quan ells només creuen que estan jugant.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada